Monitorkalibrálás

Kívánkozik ide is egy kis bevezető. Szeretik ezt a témakört fetisizálni, kevesek által ismert szakkifejezésekkel (gamut, dithering, icc-profil stb.) fűszerezni, méregdrága eszközök, munkafolyamatok szükségességét emlegetni. És ez igaz is. Nagyon jó szem, rengeteg türelem, sok-sok próba és a megfelelő technológiájú monitor kell hozzá, hogy profik bevonása nélkül kalibrált, vagy legalábbis a valódi színtartalommal köszönőviszonyban levő monitorunk legyen. Azt azonban nem szabad elfelejteni, hogy mindezek nélkül is tehetünk azért, hogy a munkára szánt monitornak legalább a legfontosabb jellemzőit beállítva a feketét feketének, a fehéret fehérnek, a szürkét szürkének lássuk, és ne az elkészült nyomat láttán hangozzék el a szomorú mondat: Hú, otthon ez világosabb (sötétebb, élénkebb, kevésbé magentás stb.) volt...

Egyszerű változat, abszolút lustáknak
Ez a kép a monitor világosságának és kontrasztjának beállításához ad segítséget. A függőleges szürke táblán a két legsötétebb és a két legvilágosabb fokozat között is kell látni a különbséget. Ha a sötét lépcsők összemosódnak, akkor a monitor túl sötét vagy kontrasztos, ha a világosak, nem válnak szét, akkor túl világos vagy kontrasztos. Ha a szürkeskála nem látszik szürkének, akkor nem jó a színegyensúly. Ha ezt a képet vizuálisan megfelelőnek érezzük, akkor maximum 20% különbség lehet egy professzionálisan kalibrált monitorhoz képest. A színes felületeken lévő számok az adott szín R, G, B értékét jelentik. Ha az ábra kinyomtatásakor nagyjából azonos képet kapunk, mint amit a monitoron látunk, akkor alapvetően jól be van állítva a rendszer. Teljesen egyforma házilagos körülmények között nem lesz. (forrás: Fotovilág)

Tesztábra letöltése
Összetett változat, igényeseknek
A kalibrációs kép felső sávjában 95% és 100% fekete kitöltési arányú négyzetek vannak felváltva. Az alsó sávban 0%-tól 100% fekete kitöltési arányig 5%-onként 21 lépésben változnak a kép részletei.

A helyiség világítása
Mielőtt számítógépén bármilyen grafikai munkát végez, kapcsolja le vagy állítsa minél alacsonyabbra a helyiség világítását. Minden szemből érkező, vagy a falakról a képernyőre sugárzó fény hatására világosabbnak érzékelhető a grafika. Ennek hatására nem láthatóak a részletek a sötétebb, árnyalatos területeken.

Kontrasztbeállítás
Keresse meg monitorján a kontraszt szabályozóját és állítsa azt maximumra. Hagyományos katódsugaras (CRT) monitorok képernyőjében 2-3 év használat után a foszfor anyagok „kifakulnak”, ebből adódóan a sugarak intenzitása is csökken. Ha a képen a fekete így sem elég erőteljes, telített, ajánlatos a monitor cseréje. Javasolt márkák: Apple, Eizo, NEC és a LaCie.

Fényerőállítás
Állítsa a fényerőt apránként egészen addig, amíg az 1. ábra felső sávjában már meg tudja különböztetni a sávokat. Közben tartsa szemmel az ábra alsó felében a 3 legvilágosabb és a 3 legsötétebb négyzetet.

A monitor túl világos
Ha beállítás után a lenti ábrához hasonló eredményt kap, akkor monitorja túlzottan világos. A 21 lépcsős szürkeskálán a jobb alsó 3 négyzet eltűnik. Ilyenkor az árnyékok és a sötét árnyalatok láthatóak, viszont a világos tartományban összemosódnak a részletek.

A monitor túl sötét
Ha beállítás után a lenti ábrához hasonló eredményt kap, akkor monitorja túlzottan sötét. A 21 lépcsős szürkeskálán a bal alsó 3 négyzet azonosnak látszik. Ilyenkor a világos részletek láthatóak, viszont a sötét tartományban összemosódnak a részletek.

Színhőmérséklet
A színhőmérséklet megad egy színegyensúlyt, ami a természetes napfényt definiálja különböző napszakokban. 9300K-ot (Kelvin fok) állapítottak meg hideg kék égbolt esetén. Egy nem beállított CRT monitor megközelítőleg 5000K vagy más néven „D50” színhőmérséklete a meleg déli napsugárzásnak felel meg. A nyomdai előkészítésre alkalmas monitorok 5500K és 6500K között vannak beállítva. Monitorján „Colour Temperature” elnevezéssel találja.

Színegyensúly
Keresse meg monitorján a „Tint” menüpontot, vagy az RGB csatornák szabályozására alkalmas csúszkákat. Nyissa meg Photoshopban a nálunk készített nyomat grafikáját (nyomdánkban kapható kalibrációs nyomat néven), majd hangolja azzal össze monitorját a csúszkák segítségével. A későbbiekben így közel színhelyesen tudja előkészíteni munkáját, és kevesebb próbaív szükséges a kívánt végeredmény eléréséhez.

Referenciaképek
A referenciaképnek tartalmaznia kell szürkeárnyalatos skálát, amely nem tartalmaz más színösszetevőt, színdiagramokat, mint a lent látható szabványos Kodak vagy Macbeth, illetve érdemes bőrtónusokat és egyéb jellegzetes képelemeket is felszerkeszteni. Ne használjon olyan képeket, amelyek ismeretlen értékű tónusokat és színeket tartalmaznak.

 

PAPÍRMÉRETEK