Általában elmondható, hogy minél minőségibb, különlegesebb a felhasznált papír, annál inkább felhívja magára a figyelmet, a rajta lévő információnak nagyobb értéket, a cégnek minőségi mentalitást sugall. Ez természetesen igaz a tipográfiára is – ami szép, azon jobban megakad a szemünk.
Alapvetően az alábbi szempontok szerint érdemes keresni:
- a felhasználás célja
- brandhez illeszkedés, üzenet
- ár
A felhasználás célja
- fontosabb 1-2 vagy 4 oldalas nyomatokhoz inkább vastagabb papír illik, a szórólapokhoz elegendő a 80-120 g
- a színes nyomtatás megtakarítható, ha színes papírt választasz alapanyagnak (persze a piros alapanyagon a hóember is piros lesz)
- egyedi megjelenésű kreatív papír
- színes magazin belívéhez: ahol fontos a színhűség, 90-150 g közötti matt műnyomót ajánlunk, kreatív kiadványokhoz szinte bármit
- könyv belívéhez ne válasszunk vakítóan fehér papírt, mert elfárad az olvasó szeme
- ahol a tartósság, vízállóság fontos, oda kiválóak a műanyag alapanyagok
Brandhez illeszkedés
Mindenki kapásból tudná sorolni azokat a színeket és arculati elemeket, amelyek egybeforrtak cégekkel vagy eseményekkel. Nem elhanyagolható ennek a jelentősége, ugyanakkor érdemes olykor a meglepetés, mi több, meghökkentés eszközével élni – például egy esküvői fotóalbumban váratlanul felbukkanó árnyalatgazdag fekete-fehér képek emlékezetesebbek lehetnek.
Komoly figyelmet fordítottunk arra, hogy a bennünket körülvevő természet is megjelenjen papírjaink között (Amerikából és Japánból hozattuk), ezzel segítve a környezettudatos üzenetek átadásának lehetőségét.
Ár
Minél átlagosabb egy papír, annál nagyobb mennyiségben, ezáltal kedvezőbb költségekkel gyártható. A különleges papírok nam csak kevesebb mennyiségben, de több anyagi és munkaráfordítással állíthatóak elő (pl. a strukturált felület utólagos domborítással). A Gmund gyárában összesen 2 papírgyártó gép van, ezekkel készül a több száz szín/struktúra/grammsúly-változat. Minden egyes újabb szín előtt a teljes rendszer tökéletes átmosására van szükség – könnyen belátható, hogy ez mennyire más helyzet a napokon, heteken át folyamatosan, változtatás nélkül gyártott papírokhoz képest. Az sem mindegy, hogy az a papír Szolnokon készül-e, Németországban, Észak-Amerikában vagy Japánban...
Ez persze megjelenik az árban is, a tömegtermelésű, pl. 80 g-os ofszetpapír pár forintjához képest a legkülönlegesebbek ívenként akár 1700 forintba is kerülhetnek.
Hogy ez felesleges pénzkidobás-e? Ne felejtsük, a nyomdatermékek jelentős részének a funkciója a vásárlást segítő csomagolás – ezt a funkciót a hagyomásnyos nyomtatványoknál pedig maga a papír tölti be.
Harmónia
De persze kár a drága papírért, ha a rajta közölt információ értéktelen vagy a tipográfia silány. Többet ér e három összetevő harmóniája stb. stb. – ide majd írj te valami hozzád illőt :-)
